Gyermekeink játékai

Általában szeretem egyszerűsíteni a dolgokat, s hiszek abban, hogy a kevesebb sokszor több. Így vagyok ezzel akkor is, ha a játéktárgyakra gondolok. Nem vagyok híve annak, hogy vegyük körbe gyermekünket megszámlálhatatlanul sok játékkal. A gyerekek, amikor felfedezik környezetüket, intenzíven használják minden érzékszervüket, ezért a túl sok inger fárasztó, megterhelő lehet számukra. A túl sok választási lehetőség sokszor csak összezavarja a gyermeket, és nem hagy elég teret a környezet tárgyaival való elmélyült ismerkedésre.

„A túl sok kacat azzal jár, hogy túl kevés idő és figyelem jut a világ felfedezésére.” (Kim John Payne)

Szülőként gyakran azt tapasztaljuk, hogy vannak olyan játékok, melyeket szinte alig vesznek elő, vagy a lázas birtokbavétel után nagyon hamar megunnak. Ezek legtöbbje olyan „késztermék”, mely sokszor túl részletes, bonyolult, és egyértelmű funkciói vannak. Egy idő után ezeket megtanulja a gyermek, s már nem nyújt számára újdonságot. Sokszor értékesebbek azok a játékok, melyet teret hagynak a gyermeki fantázia és kreativitás kiteljesedésének. A legtöbb gyerek szívesebben játszik egy egyszerű használati tárggyal, mint például egy színes-szagos, zörgő-pörgő csodával. Például ha csak egy papírcsőre gondolok, mennyi játék eszköze lehet; lehet alagút, csúszda, távcső, kerítés, kard, varázspálca, hangszer… sőt felhasználható más játékok készítéséhez is.

Vannak olyan játékok, melyek szerintem fontos kellékei a gyerekszobának. Ilyenek a különböző figurák, babák, melyek nemcsak hűséges alvótársai lehetnek gyermekünknek, hanem lehetőséget adnak a gondoskodó és más szerepek gyakorlására is. Sőt alkalmasak arra is, hogy különböző érzelmi telítettségű helyzetek szereplőivé váljanak, s ezáltal segítsék a gyermek eligazodását a világban és megküzdését a félelemmel, szorongással teli helyzetekben.

Az építőjátékok számtalan lehetőséget rejtenek magukban, fejlesztve ezzel a gyermek kreativitását, és egyértelmű előnyük a finommozgás fejlesztése. De nemcsak ügyességét teheti próbára a gyermek, hanem átélheti az alkotás örömét is. S ha már az alkotást említettem, fontos kellékei egy gyermekbirodalomnak azok az eszközök, melyek alkotásra csábítják őket; rajzolás és festés eszközei, gyurma, agyag stb.

Fontosnak tartom még, hogy olyan játékok vegyék körbe gyermekeinket, melyek mozgásra sarkallják őket, hisz a mozgás lételemük és számos képesség alapja.

Természetesen én is szeretem a jó minőségű, szépen kivitelezett fejlesztő játékokat. Nem véletlenül hangsúlyozom ki a minőséget, ugyanis számomra nagyon fontos, hogy egy játék esztétikus is legyen. Gondolok itt egyrészt arra, hogy milyen anyagból készült a tárgy. Szerintem a természetes anyagból készült játékok sokkal nagyobb értéket hordoznak, de azt is beláthatjuk, hogy nem lehet mindent fából, gyapjúból stb. készíteni. Bizonyos funkcióknak lehet, hogy a műanyag sokkal jobban megfelel, és ezek közt is találhatunk nagyon igényesen megmunkált darabokat. Bár sajnos az a tapasztalatom, hogy a legtöbb játéküzlet kínálatában nem ezek a tárgyak vannak többségben. Tudom, hogy az ízlés nagyon szubjektív dolog, és mások számára más hordoz esztétikai értéket, ezért nagyon nehéz véleményt formálni ebben a kérdésben. De ha csak arra hagyatkozunk, hogy egy-egy tárgy, vagy a minket körülvevő környezet milyen érzéseket, hangulatokat kelt bennünk, akkor sok kérdésre választ kaphatunk. Próbáljunk meg hát gyermekünk számára is harmonikus környezet kialakítani és utat mutatni neki a világunkat elárasztó rengeteg inger közt.

Természetes, hogy szülőként el szeretnénk halmozni gyermekünket olyan játéktárgyakkal, melyek segítik személyiségének és képességeinek kibontakozását. Érdemes azonban a mennyiség helyett a minőséget szem előtt tartva választanunk, hisz néhány jól megválasztott játék többet ér, mint ezer másik. S még ennél is többet ér személyes jelenlétünk, figyelmünk és kreativitásunk…

Leave a comment